6 powodów dlaczego zarządzanie ludźmi wcale nie jest takie proste

6 powodów dlaczego zarządzanie ludźmi wcale nie jest takie proste, zarządzanie ludźmi, motywowanie innych, atmosferę w pracy, wyznaczanie priorytetów, profesjonalny zespół

6 powodów dlaczego zarządzanie ludźmi wcale nie jest takie proste

Prawdopodobnie wszystkim zdarza się czasami ponarzekać na szefa. Odpływamy na białej chmurce w głąb wyobraźni i wyobrażamy sobie co by było gdyśmy byli na miejscu przełożonego. Jakby to było zarządzać innymi? Czy zachowalibyśmy się inaczej niż nasz szef? Pewnie tak. Czy lepiej? Kto wie… Z pewnością Twoje konto wyglądałoby odrobinę lepiej. No ale przecież pieniądze to nie wszystko, prawda?

6 powodów dlaczego zarządzanie ludźmi wcale nie jest takie proste, zarządzanie ludźmi, motywowanie innych, atmosferę w pracy, wyznaczanie priorytetów, profesjonalny zespół

Okazuje się, zarządzanie ludźmi wcale nie jest takie proste, łatwe i przyjemne. Popatrzmy na 6 powodów dlaczego…

1. Odpowiedzialność.

Zarządzanie ludźmi wymaga niezwykłej odpowiedzialności. Nie tylko trzeba wykonać wszystkie swoje obowiązki, ale także upewnić się, że wszyscy inni wykonują swoje. Tutaj ważna jest kwestia delegowania. Komu powierzyć, jakie obowiązki… Czasem te decyzje zdecydują czy dane zadanie będzie zrealizowane czy nie. Lider jest odpowiedzialny za innych pracowników oraz za wszelkie deadliny, targety itd. Ilość obowiązków, długie godziny pracy i odpowiedzialność związana z wysokim stanowiskiem może przyczynić się do stresu i przepracowania.

6 powodów dlaczego zarządzanie ludźmi wcale nie jest takie proste, zarządzanie ludźmi, motywowanie innych, atmosferę w pracy, wyznaczanie priorytetów, profesjonalny zespół
2. Przykład.

No tak. Jesteś liderem, świecisz przykładem. Manager nie może sobie pozwolić na nieprzykładne zachowanie. Pracownicy muszą czuć, że ich szef jest sprawiedliwy i że te same zasady obejmują wszystkich. Lider będzie zawsze starał się być profesjonalny w każdej sytuacji, czy po pracy, czy na wigilii.

3. Ty i cała reszta.

Zarządzanie ludźmi oznacza, że już nie będziesz traktowany jak kumpel, ale jak szef. A to ma swoje plusy i minusy. Już nie jesteś jednym z nich, co oznacza, że Twoje relacje również się zmienią. Awans tworzy barierę pomiędzy tobą a resztą zespołu. To na Ciebie będą marudzić, ale też do Ciebie będą zwracać się z respektem. Teraz musisz egzekwować od innych wykonywanie zadań. To ty będziesz ich nagradzał i karał, tak jak rodzic opiekuje się swoimi dziećmi.

6 powodów dlaczego zarządzanie ludźmi wcale nie jest takie proste, zarządzanie ludźmi, motywowanie innych, atmosferę w pracy, wyznaczanie priorytetów, profesjonalny zespół
4. Tysiąc myśli na minutę.

Jedną z cech dobrego lidera jest właściwe planowanie i wyznaczanie priorytetów wszystkich zadań. Zarządzanie ludźmi wiąże się z mnóstwem zajęć, które dotyczą różnych dziedzin. Trzeba się tutaj nauczyć jak efektywnie sobie z nimi radzić. Czasem nadmiar obowiązków może być odrobinę przytłaczający. Dlatego bardzo ważną umiejętnością jest planowanie, aby móc osiągnąć dobre wyniki i zostać przy zdrowych zmysłach. A jeśli uda ci się nie myśleć o pracy przez cały weekend to osiągnąłeś swój cel!

5. Motywacja.

Tym razem nie tylko musisz zmotywować siebie do zebrania się z łóżka w poniedziałek rano, ale także cały zespół. Motywowanie innych wcale nie jest takie proste. Musisz się nauczyć co motywuje każdego członka zespołu, na czym im zależy i co ich kręci… Powinieneś nauczyć się dawać im wystarczająco dużo autonomii, aby czuli się oni swobodnie w pracy i lubili do niej przychodzić. To już Twoja w tym głowa, aby istniało poczucie wspólnoty w zespole, aby pracownicy widzieli sens w swoich zadaniach i czuli się docenieni.

Komunikacja to dobrze naoliwiona oś procesu zarządzania
6. Zbudowanie atmosfery.

Z jednej strony fajnie jest mieć trochę wyluzowaną atmosferę w pracy. Można się pośmiać, pożartować i poplotkować w miłej kumpelskiej atmosferze. Ryzyko? Gdy jest zbyt luźno, ciężko jest egzekwować zadania od pracowników. Z drugiej strony fajnie by było mieć profesjonalny zespół, który wykonuje rzetelnie swoje obowiązki, nie obija się, nie ogląda na YouTube kota grającego na pianinie, a po prostu pracuje. Minus tej drugiej sytuacji jest taki, że kompletny brak humoru w pracy także negatywnie wpływa na produktywność pracowników. No to jak w takim razie znaleźć właściwy balans? Żeby było tak i luzacko i pracowicie.? Znalezienie tego odpowiedzialnego balansu wcale nie jest takie proste.

Zarządzanie ludźmi nie jest łatwe. Tym bardziej, że czasami zdarza się, że osoba, która dostaje awans, nie ma doświadczenia w zarządzaniu. Można to porównać ze skokiem na głęboka wodę. Nagle nie tylko trzeba radzić sobie z własnym ogromem obowiązków, ale także nauczyć się zarządzania zespołem. Natomiast warto jest pamiętać, że bycie dobrym liderem nie jest cechą, a umiejętnością. Jeśli jej jeszcze nie posiadasz, to się nie martw. Na szczęście są szkolenia i ludzie, którzy mogą Cię tego nauczyć.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Odwiedź naszą stronę na Linkedin!

Autor: Sara T.

Powiązane posty