7 stylów zarządzania, które demotywują i rozleniwiają pracowników

New Players - gry poszkoleniowe i szkolenia

7 stylów zarządzania, które demotywują i rozleniwiają pracowników

Energetyczny, zmotywowany zespół, a po roku od zmiany menedżera rozleniwiony i niezaangażowany? Co się stało? Jakie postawy i style zarządzania sprzyjają temu, by stracić energię zespołu, pozbawić go inicjatywy i zniechęcić do działania? 

Teorii na temat stylów zarządzania jest mnóstwo. Własne typologie stworzyli tacy praktycy i teoretycy biznesu, ekonomii i psychologii jak Kurt Lewin, Likert i Bales, Wiliam Reddin, Brown, Sergio i inni. Każda z tych teorii nieco inaczej sytuuje kierownika i podwładnych, ale każdemu twórcy chodziło o to, by wskazać metodykę i postawy, które są efektywne i oddzielić je od tych, które na zespół działają niekorzystnie. Niektóre style zarządzania i prezentowane w ich efekcie zachowania kierowników, działają na zespół negatywnie. Jakie są najmniej efektywne?

1. Mikrozarządzanie

Dobry menedżer wie, kiedy pomóc swoim pracownikom, a kiedy pozostawić im wolną rękę. Osoba z tendencją do mikrozarządzania nadmiernie kontroluje pracowników. Zamiast dawać wskazówki i uczyć, instruuje pracowników nie pozwalając na jakąkolwiek samodzielność.

Jakie są efekty mikrozarządzania u managera?

  • Pracownicy nie są w stanie podejmować samodzielnych decyzji (o wszystko dopytują bądź czekają na to, aż szef weźmie sprawy w swoje ręce), stają się zależni i pozbawieni inicjatywy,
  • Czują się niekompetentni (bo menedżer zawsze coś poprawia), co ich demotywuje,
  • Praca działu staje się nieefektywna, bo przełożony staje się wąskim gardłem (musi wszystko zobaczyć, skontrolować i zaakceptować).
New Players - gry poszkoleniowe i szkolenia
2. Nadmierny luz i elastyczność

Kontrola jest zła, ale nadmiar tolerancji oraz brak zasad również nie prowadzą zespołu w dobrym kierunku. Tendencje do bycia zbyt elastycznym mają ci menedżerowie, którzy zostali awansowani spośród zespołu (i nie potrafią postawić nowych granic w obawie przed tym, że przestana być lubieni). Zdarza się to też osobom, które nie czują się w roli przełożonych zbyt pewnie.

Jakie są efekty nadmiernej elastyczności managera?

  • Pracownicy mogą stać się mniej zaangażowani, bardziej leniwi i czuć się mniej odpowiedzialni za projekty,
  • Terminy realizacji zadań są przesuwane,
  • Spada efektywność biznesowa zespołu.
3. Autokracja

Styl autokratyczny bywa w niektórych sytuacjach korzystny, ale sytuacja, w której jedna osoba podejmuje decyzję, a reszta musi za nią podążać i wykonywać jej polecenia, nie sprawdzi się w sytuacji budowania zespołu specjalistów, gdzie konieczne jest podejmowanie decyzji i reagowanie na niespodziewane sytuacje. Autokratyczny lider nie słucha swojego zespołu, dlatego też nie może uczyć się i korzystać z doświadczeń swojego zespołu.

7 stylów zarządzania, które demotywują i rozleniwiają pracowników

Jakie są efekty stylu autokratycznego?

  • Pracownicy stają się odtwórczy, pozbawieni inicjatywy i motywacji do jakiegokolwiek myślenia o firmie i jej potrzebach,
  • Zaangażowanie pracowników opiera się wyłącznie na wynagrodzeniu i jest bardzo labilne,
  • Firma nie zmienia się i nie uczy. Metody działu pozostają niezmienne mimo możliwych zmian w sytuacji biznesowej i otoczeniu konkurencji firmy.
7 stylów zarządzania, które demotywują i rozleniwiają pracowników
4. Nadmierna stabilność / usztywnienie granic

To styl zarządzania, w którym menedżer dzieli świat na „ja- szef”  i „oni – zespół”. Jest daleko emocjonalnie od swoich ludzi, ma bardzo jasne zasady, których nigdy nie zmienia i nie robi wyjątków. U podłoża takiego zachowania leży lęk przed tym, że jeśli da się pracownikom odrobinę luzu i nie będzie ich w pełni kontrolować, to na pewno zechcą to wykorzystać.

Jakie są efekty pracy z managerem o sztywnych granicach?

  • Zespół stara się znaleźć lukę w systemie, obejść go, a nawet nagiąć regulaminy
  • Motywacja na wskutek nadmiernej kontroli jest niska, a pracownicy stają się z czasem niesamodzielni,
  • Często dochodzi do rotacji.
5. Zarządzanie przez krytykę

Niektórzy menedżerowie uważają, że chwalenie zespołu doprowadzi do tego, że osiądzie on na laurach i przestanie się starać. Dlatego nieustannie krytykują pracę zespołu i zawsze znajdą jakieś mankamenty, ubytki, braki. Osoby te same często mają tendencje do perfekcjonizmu. Oczywiście pewien poziom krytycyzmu jest konieczny, ale jego nadmiar prowadzi do zabicia morale zespołu.

7 stylów zarządzania, które demotywują i rozleniwiają pracowników

Efekty zarzadzania przez krytykę:

  • Zespół jest zdemotywowany, bo wie z góry, że szef nie będzie zadowolony,
  • Może dochodzić do opóźnień, bo pracownicy wolą nie oddać projektu i opóźnić w ten sposób moment krytyki,
  • Pracownicy przestają się uczyć i rozwijać, bo ich wysiłki i tak nie są doceniane (dochodzi wtedy do paradoksu – szef krytykuje, by zespół był lepszy, a zespół na wskutek krytyki zahamowuje się w rozwoju).
7 stylów zarządzania, które demotywują i rozleniwiają pracowników
6. Styl pieczarkowy

Zabawna nazwa na sposób zarządzania, w którym nie ma komunikacji z zespołem. Porównuje się taką sytuację do hodowli pieczarek, które trzyma się w ciemnościach, karmi obornikiem, a kiedy są nieco większe, ucina się im kapelusze (głowy). Manager, który zarządza w stylu pieczarkowym, nie informuje o niczym swoich podwładnych (bądź informacje są przekazywane garstce wybrańców). Pracownicy nie wiedzą co mają robić, jaki mają wpływ, nie są w stanie dogadać się między sobą nawzajem. Pojawiają się nieporozumienia i niesnaski.

akie są efekty zarządzania w stylu pieczarkowym?

  • Brak komunikacji uniemożliwia prowadzenie i zakańczanie projektów,
  • Pracownicy stają się zdemotywowani i rozleniwieni (bo nie wiedzą co mają robić, więc nie robią nic),
  • Mnóstwo czasu marnowane jest przez pracowników na próby dowiedzenia się o co chodzi.
7. Styl mewy

Kolejna nazwa z „życia wzięta”. Manager mewa zachowuje się na co dzień tak, jak ten ptak – nadlatuje, krzyczy, po czym odlatuje. Niekiedy pozostawiając po sobie placki guana. Manager, który zarządza w ten sposób ma tendencje do tego, by spotykać się z pracownikami tylko wtedy, kiedy jest jakiś problem. A i to najczęściej nie po to, by go rozwiązać, lecz by zrzucić na zespół odpowiedzialność. Nigdy nie motywuje i nie chwali zespołu, kiedy wszystko idzie zgodnie z planem.

7 stylów zarządzania, które demotywują i rozleniwiają pracowników

Jakie są efekty zarządzania stylem mewy?

  • Zespół nie czuje żadnego związku z managerem. Wyniki zespołu są mu obojętne,
  • Pracownicy są motywowani strachem przed złością managera. Silne jednostki odchodzą, zespół składa się jedynie z osób, które łatwo zastraszyć,
  • Pracownicy mogą unikać pracy, by uniknąć odpowiedzialności jeśli coś zrobią źle.

W codziennej korporacyjnej rzeczywistości, rzadko spotkamy czysty styl mewy czy całkowicie usztywnionego szefa, ale silne tendencje managera do zarządzania w jednym z powyższych stylów – choć tak różne, zawsze prowadzą do demotywacji i braku inicjatywy oraz działania. Czy jest na to jakieś rozwiązanie?

Jedną z dobrych metod jest identyfikacja własnego stylu zarządzania – np. poprzez gry szkoleniowe takie jak Poligon Menedżerski czy Klapex.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Odwiedź naszą stronę na Linkedin!

7 stylów zarządzania, które demotywują i rozleniwiają pracowników
Oceń ten artykuł

Powiązane posty

[contact-form-7 404 "Not Found"]