Budowanie autorytetu – 10 kroków dla początkujących menedżerów

Budowanie autorytetu – 10 kroków dla początkujących menedżerów

Bycie menedżerem to podobno najtrudniejsza praca na świecie. Bo zarządzanie grupą ludzi, z których każdy ma inny charakter, inny cel zawodowy i inne oczekiwania względem szefa, to wysoko postawiona poprzeczka. Dlatego każdego pracownika, który wkracza w etap zawodowy polegający na byciu szefem, zachęcamy do uczestnictwa w szkoleniach menedżerskich. Tam może zweryfikować swoje nierealne wyobrażenia na temat kierownika, który „wszystko wie”, albo który „jest w stanie dogodzić wszystkim”. Tam przekona się, że najważniejszym zadaniem każdego kierownika, to budowanie autorytetu w oczach zespołu, którym zarządza. Ale… jak to zrobić?

Krok 1 – Poznaj zespół, z którym będziesz pracował.

Zespół to przede wszystkim ludzie. Mający swoją przeszłość, doświadczenia. Swoje wartości i cele. Zanim zaczniesz zlecać zadania, postaraj się znaleźć czas na wzajemne poznanie się. To wcale nie musi być wyjazd integracyjny lub pójście na wspólne piwo:) Wystarczy zaplanować pół godziny podczas spotkania zespołu na to, by przedstawić się od pozazawodowej strony. Jakie jest moje hobby? Jakie mam marzenia? Z czego jestem dumny? Dzięki temu jako szef będziesz wiedział, że Twoja księgowa nie tylko ma na imię Elżbieta, ale dodatkowo jej pasją jest jazda na motorze.

Krok 2 – Obserwuj, zanim zaczniesz wprowadzać zmiany.

Często jest tak, że kierownik zaczynając zarządzać zespołem, chce od razu wprowadzić zmiany w jego sposobie działania. To rodzi bunt w zespole. Pracownicy traktują to jako krytykę ich dotychczasowe działania. To, co warto robić, to obserwować, jak pracuje zespół. Szkolenia menedżerskie uczą kierowników metody podnoszenia efektywności działań zespołu, w której najpierw pozyskujemy informacje. Następnie analizujemy je: co działa dobrze i się świetnie sprawdza w pracy, co natomiast warto zmienić. I dopiero na końcu decydujemy się na wprowadzenie ewentualnych zmian, konsultując je z zespołem.

Krok 3 – Stwórz z zespołem zasady współpracy.

Nie chodzi tu o procedury, tylko nieformalne zasady współpracy. To umowy, dzięki którym zespół poczuje się zespołem. Reguły mogą dotyczyć zasad prowadzenia spotkań, dyskusji podczas spotkań, odpowiadania na maile. To również techniki menedżerskie usprawniające pracę zespołu.

Krok 4 – Ustal jasne kryteria oceny.

Po tym poznajemy sprawiedliwego szefa. Szkolenia menedżerskie uczą szefów, w jaki sposób ustalać kryteria oceny. Powinny być dla wszystkich pracowników jasne i czytelne i przez nich zaakceptowane. Wówczas nikt nie będzie miał wątpliwości, gdy ktoś z zespołu zostanie pochwalony czy nagrodzony lub odwrotnie – skrytykowany lub ukarany. Bo będą wiedzieli, za co i z jakiego powodu.

Krok 5 – Profesjonalnie zlecaj zadania .

Na szkoleniach menedżerskich kierownicy poznają jedną z najistotniejszych technik menedżerskich –  standard zlecania zadania, który nazywa się 5W2H. Istota tej techniki jest prosta: Jeśli chcesz, by pracownik wykonał zadanie, zleć je skrupulatnie i powiedz: kto, co, dlaczego, w jaki sposób, gdzie i do kiedy ma zrobić. Wówczas minimalizujesz ryzyko złego wykonania zadania.

Krok 6 – Monitoruj realizację zadań.

Szef, który cieszy się autorytetem wśród swoich pracowników, nie zaskakuje ich sprawdzaniem efektów ich pracy, tylko umawia się z nimi na formę monitoringu. Zlecając zadanie warto ustalić z pracownikiem sposób monitorowania jego pracy. Czy sprawdzimy za 2 godziny, jak mu idzie, czy ma sam komunikować efekty swoich działań? Czy ma te informację wysłać maile, przekazać telefonicznie czy osobiście?

Krok 7 – Egzekwuj i bądź konsekwentny.

Budowanie autorytetu następuje przede wszystkim w sytuacjach trudnych. A taką jest niewątpliwie wyegzekwowanie realizacji zadań. Wówczas kierownikowi przydają się takie techniki menedżerskie, jak procedura egzekwowania realizacji zadań. Dzięki niej będzie postrzegany przez pracownika jako szef stanowczy i konsekwentny, ale również partnerski.

Krok 8 – Motywuj pracowników.

Nie wystarczy tylko motywować. Sztuką jest poznanie pracownika i dostosowanie motywatorów, które rzeczywiście zaangażują go do działania. Szkolenia menedżerskie pomagają kierownikom poznać zasady skutecznego nagradzania. Dzięki nim kierownik rozumie, dlaczego nagroda w formie wyjazdu na zagraniczny staż nie zmotywuje pracownika, którego potrzeba jest stabilizacja:)

Krok 9 – Znajdź czas na rozmowy rozwojowe z pracownikami.

Jednym z trzech ważnych obszarów działania każdego kierownika jest rozwijanie pracowników. Zwykle w pogoni za wynikiem, menedżerowie odsuwają ten obszar na plan dalszy. Warto więc poznać techniki menedżerskie, które wspierają rozwój pracowników, jak schemat rozmowy menedżerskiej. Warto też regularnie planować rozmowy rozwojowe z członkami swojego zespołu.

Krok 10 – Celebruj z nimi sukcesy.

To najbardziej deficytowe zachowanie menedżerów. Kierownicy o wiele bardziej skrupulatnie dostrzegają problemy, a mniej rzetelnie zajmują się sukcesami. Wychodząc pewnie z założenia, że skoro jest dobrze, to lepiej nie zapeszać… Na naszych szkoleniach zachęcamy kierowników, żeby w każdej sytuacji, kiedy wiedzą dobrą pracę, zadowalający efekt, mówili o tym. By znaleźli czas na podziękowanie pracownikom, docenienie ich. Na wspólne celebrowanie i cieszenie się z tego, co razem osiągnęli.

Zobacz więcej

Powiązane posty