fbpx

Egzekwowanie zadań. Błędy wymagające szkolenia

Delegowanie oraz egzekwowanie zadań to jedne z najważniejszych działań w pracy menedżera. Chociaż kierownicy twierdzą, że zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest delegowanie i egzekwowanie zadań, szkolenia menedżerskie pokazują co innego. Podczas pracy z menedżerami doskonale widać, że wielu kierowników podczas delegowania i egzekwowania zadań popełnia znaczne błędy. Przyczyniają się one do spadku efektywności pracy oraz motywacji wśród pracowników. Źle wykonane lub niewykonane zadanie rzadko kiedy jest efektem złej intencji pracownika. O wiele częściej jest to natomiast niepoprawne delegowanie lub egzekwowanie zadań. Jeżeli jesteś menedżerem, którego pracownikom zdarzyło się nie wykonać poprawnie powierzonego im zadania, prawdopodobnie popełniłeś jeden z poniższych błędów.

1. Nie określiłeś terminu wykonania lub przydzieliłeś na zadanie nieodpowiednią ilość czasu

Podstawowy błąd popełniany przez kierowników. Wyznaczyłeś zadanie, każdy zrozumiał, co ma robić, lecz kiedy przyszedł czas na egzekwowanie zadań okazało się, że praca nie jest jeszcze wykonana. Wyznaczając zadanie, określ jego ramy czasowe i upewnij się, że pracownikowi wystarczy czasu, aby zrobić to dobrze. Co więcej, jeżeli zadanie jest złożone, wyznacz terminy oraz sposób i częstotliwość monitorowania zadania. Dzięki temu będziesz miał zdecydowanie większą kontrolę nad terminowością zadania oraz motywacją pracownika.

egzekwowanie zadań, szkolenia egzekwowanie zadań, delegowanie zadań, szkolenia menedżerskie2. Delegowałeś zadanie nieodpowiedniej osobie

W tym przypadku mogłeś popełnić błąd na wiele sposobów. Wyznaczyłeś do zadania kogoś, kto ma za małe doświadczenie, a później nie obdarzyłeś go odpowiednim wsparciem? Delegowałeś kogoś, kto posiada zupełnie inne zakres obowiązków? A może przydzieliłeś zadanie komuś, kto posiada aż nadto doświadczenia?

Jeżeli zlecasz zadanie komuś, kto dopiero uczy się danych czynności pamiętaj, że musi on dostawać odpowiednie wsparcie podczas wykonywania zadania. W przeciwnym wypadku narażasz pracownika jedynie na niepotrzebny stres, a przydzielone zadania skazujesz na niepowodzenie. Pracownik bez odpowiedniego szkolenia/doświadczenia nie będzie nawet wiedział, jakie błędy popełnia, a egzekwowanie zadań będzie tylko stratą czasu.

Powierzając zadanie komuś, kto na co dzień zajmuje się zupełnie czymś innym, wprowadzasz jedynie niepotrzebny zamęt. Oczywiście, dobrze jest poszerzać kompetencje swoich pracowników, należy jednak robić to z głową i nie przydzielać do zadań ludzi, którzy nie będą mieć pojęcia, o co Ci chodzi.

Delegując zadania osobom, dla których dana czynność jest już zbyt łatwa, narażasz się na niezadowolenie swojego podwładnego. Pracownikom stającym się ekspertami w danej dziedzinie należy poszerzać zakres kompetencji, w innym wypadku mogą się oni zacząć nudzić, a w konsekwencji wypalić zawodowo.

3. Nie wyjaśniłeś pracownikowi, dlaczego ma to zrobić

Bądźmy szczerzy, nie wszystkie zadania, z jakimi przychodzi nam się mierzyć w pracy, są inspiracją do napisania książki. Jako menedżer, na pewno zdarza Ci się zlecać swoim pracownikom misje, które najzwyczajniej w świecie mogą wydawać im się nudne. Nie oznacza to jednak, że te zadania nie mają sensu. Jeżeli chcesz, aby pracownik poprawnie wykonał Twoje polecenie, upewnij się, że rozumie, dlaczego jest ono istotne. Pracownik świadomy tego, że jego praca jest istotna dla rozwoju firmy, będzie wykonywał swoje zadania z większym zaangażowaniem. Jeżeli jednak na pytanie „dlaczego muszę to robić?” odpowiadasz czymś w stylu „bo tak”, bardzo możliwe, że Twoje umiejętności menedżerskie, a zwłaszcza delegowanie oraz egzekwowanie zadań, wymagają u Ciebie szkolenia.

4. Nie upewniłeś się, że pracownik rozumie, co ma zrobić

Powiedziałeś, czego oczekujesz i uznałeś temat za zamknięty? Nie tak to działa. Delegując zadanie upewnij się, że pracownik zrozumiał, jakich działań od niego wymagasz. Egzekwowanie zadań od ludzi, którzy nie wiedzą, co mają robić, nie zakończy się sukcesem. Dobrym sposobem na sprawdzenie, że wszystko zostało zrozumiane, jest poproszenie pracownika, aby powtórzył swoimi słowami, co ma zrobić. Pozwoli Ci to upewnić się, że poprawnie przekazałeś swoje polecenie.

egzekwowanie zadań, szkolenia egzekwowanie zadań, delegowanie zadań, szkolenia menedżerskie5. Nie doceniłeś faktu, że ktoś dobrze wykonał swoją pracę

Pracownik wykonał swoje zadanie? Daj mu do zrozumienia, że zostało to przez Ciebie zauważone i podziękuj mu za to. Nie musisz urządzać przyjęcia na cześć kogoś, kto wydrukował kilka kartek papieru. Ważne jest po prostu to, aby pokazywać swoim pracownikom, że ich wkład w pracę jest zauważany. Regularnie pomijając ten element egzekwowania zadań możesz doprowadzić do spadku motywacji wśród swoich pracowników.

Podsumowując artykuł, często może nam się wydawać, że pracę kierownika wykonujemy poprawnie. Pojedyncze niedociągnięcia podczas realizacji zadań zawsze można jakoś wytłumaczyć. Jednak niedbałe delegowanie oraz egzekwowanie zadań będzie prowadziło do narastających problemów w grupie. Menedżerskie nawyki muszą być poddawane analizie i w razie potrzeby wymagają szkolenia i poprawy, aby menedżerowi oraz pracownikom zwyczajnie lepiej się funkcjonowało.

Egzekwowanie zadań. Błędy wymagające szkolenia
Oceń ten artykuł

Powiązane posty