szkolenia menedżerskie, komunikacja szkolenia

Jak nie powinno się zwalniać pracowników?

Pozbawienie kogoś pracy może być bardzo trudne dla obu stron. Niezwykle istotne jest, aby postarać się odłożyć swoje emocje na bok i zrobić to z klasą. W końcu żaden pracodawca z pewnością nie chce ryzykować sprawy w sądzie, czy nawet pogorszenia i tak już niezręcznej sytuacji. Ważna w takim przypadku jest prawidłowa komunikacja. Szkolenia menedżerskie pozwalają na wytrenowanie zachowań podczas trudnych rozmów ze swoimi podwładnymi.

Podejście ma znaczenie

Sposób, w jaki szef zwalnia pracownika, będzie decydował nie tylko o reputacji szefa, lecz także całej firmy. Prawdopodobnie myślisz, że rozwiązywanie umowy zazwyczaj zdarza się podczas spotkania w gabinecie szefa. Otóż okazuje się, że wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy w jaki sposób należy zwalniać pracownika i robią to po prostu źle. W nauce poprawnego podejścia do zwolnienia pracownika, które nie zaszkodzi firmie pomagają szkolenia menedżerskie. Jeśli planujesz zwolnienie swojego pracownika, czytaj dalej, ponieważ zamierzam tutaj przedstawić dwa zupełnie różne przykłady sytuacji z życia wziętych, w których zwolnienie zostało przeprowadzone niewłaściwie i jakie były tego konsekwencje.

szkolenia menedżerskie, komunikacja szkolenia

Kasia pracowała w firmie przez półtora roku i szło jej nieźle, dlatego spodziewała się podwyżki. Postanowiła wziąć sprawy we własne ręce i poprosić o nią sama. W końcu w ciągu ostatniego roku przybyło jej wiele obowiązków. Szef obiecał jej, że wkrótce ją dostanie i Kasia była bardzo szczęśliwa. Oczywiście do momentu kiedy dwa tygodnie później dostała od niego SMSa, że musi ją zwolnić, ponieważ nie jest w stanie jej płacić. Następnego dnia udało jej się z nim porozmawiać, natomiast to bardziej polegało na tym, że on mówił do ściany i unikał jej wzroku. Obiecał jej miesiąc wypowiedzenia plus kolejny miesiąc na pół etatu. Po miesiącu Kasia umówiła z nim spotkanie, aby ustalić liczbę godzin. Jej szef nie pojawił się, więc do niego zadzwoniła. Przez telefon poinformował ją, że zmienił zdanie co do ustalonego etatu i Kasia musi odejść już za parę dni. Był to dla niej szok, ponieważ liczyła na te pieniądze i była przekonana, że będzie miała pracę przez dłuższy okres czasu.

Co poszło nie tak?

Przypatrzymy się tej sytuacji. Zwolnienie było nieuniknione, ale wystarczyło poinformować Kasię w cztery oczy. Wysyłanie SMSa i późniejsza rozmowa telefoniczna spowodowały, że rozstanie pomiędzy pracownikiem i firmą odbyło się trudny sposób dla obu stron. Na całej linii zawiodła tutaj komunikacja. Szkolenia menedżerskie pokazałyby szefowi Kasi, gdzie i dlaczego popełnił błąd. Nie ma sensu obiecywać pracownikom podwyżki lub przedłużenia współpracy jeśli się wie, że nie jest się w stanie z tego wywiązać. Powoduje to tylko pogorszenie sytuacji i dosyć duże rozgoryczenie ze strony pracownika.

Inna sytuacja. Dawid zapalił Marihuanę podczas pracy i został złapany. Wyrzucili go natychmiast. Okazało się później, że Dawidowi udało się zatrzymać swoją pracę, ponieważ pracodawca zwolnił go niezgodnie z prawem. Wystarczyło, że zabrakło jakiegoś drobiazgu. Jaki jest z tego morał? Zanim kogoś zwolnisz, dowiedz się jaka jest procedura według której należy rozwiązywać umowę z pracownikiem.

szkolenia menedżerskie, komunikacja szkolenia

Spotkanie podczas którego zwalniamy pracownika powinno się odbyć w sposób profesjonalny i rzeczowy. Jak ma to wyglądać pokazują szczegółowo szkolenia. Komunikacja oraz konkretne przedstawienie sprawy jest tutaj kluczowe. Warto jest przygotować się do tej rozmowy i przemyśleć wszystkie argumenty. Tutaj nie chodzi o to, aby wymyślić 60 powodów dlaczego współpraca nie będzie możliwa. Skup się na kilku najważniejszych aspektach i przedstaw je jako decyzję ostateczną, która nie podlega dalszej dyskusji. Ważne jest, aby nie dawać komuś fałszywej nadziei, ponieważ w perspektywie to tylko pogorszy sytuację. Ponadto, nie zwalaj winy na swoich przełożonych, mówiąc że jesteś tylko posłańcem, ponieważ stracisz w ten sposób autorytet. Przeprowadź tę rozmowę w sposób, jakiego Ty oczekiwałbyś będąc na miejscu tego pracownika. Nikt nie powiedział, że będzie to proste, ale niestety taka jest nieodłączna część pełnienia wysokiego stanowiska. Jeżeli zwalnianie ludzi to część Twoich obowiązków, ale uważasz, że mógłbyś radzić sobie z tym lepiej, szkolenia menedżerskie powinny podnieść Twoje kompetencje w tej materii.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym co oferujemy, odwiedź nas na stronie www.newplayers.pl i polub nas na facebooku.

Autor: Sara T.

Jak nie powinno się zwalniać pracowników?
Oceń ten artykuł

Powiązane posty

[contact-form-7 404 "Not Found"]