Jak polepszyć komunikację w pracy?

Wyobraź sobie idealne miejsce pracy. Z pewnością komunikacja między pracownikami w idealnej firmie byłaby otwarta, przyjazna i profesjonalna. Projekty zawsze byłyby ukończone na czas i poprawnie. Pytania byłyby zadawane swobodnie, a udzielane odpowiedzi – jasne i terminowe. Jednym zdaniem – wszystko działałoby jak w szwajcarskim zegarku. Szkoda, że to tylko sfera marzeń większości działów HR…

 

Komunikacja w miejscu pracy jest kluczowa dla rozwoju firmy i samopoczucia pracowników. Brak efektywnej komunikacji może spowodować nieporozumienia w zespole, które mogą prowadzić do poważnych konfliktów. Jak wiadomo każda firma, mała czy duża składa się z ludzi i dlatego bardzo ważne jest, aby przepływ informacji pomiędzy nimi działał bez zarzutu. Wyobraźmy sobie, że pracownicy w firmie komunikują się przez tzw. „Głuchy telefon”. Każdy szczebel w organizacji podaje sobie informację w celu wykonania pewnego zadania i w efekcie osiągnięcia celu zespołu. Jeśli komunikacja nie zdaje egzaminu nawet w początkowym etapie, to powoduje  dosyć duże nieporozumienia. W efekcie firma może stracić dosyć dużo czasu na próbę wyjaśnienia sprawy oraz skorygowania błędów. Realistycznie dla firmy to oznacza dni lub tygodnie opóźnienia. Nie mówiąc już o potencjalnych konfliktach w zespole. Komunikacja w firmie jest niezwykle ważna i kluczowa dla rozwoju firmy i lepszych wyników pracowników. Jak polepszyć komunikację w firmie?

 

Informacja i transparentność

Transparentność oznacza „publiczne udostępnianie informacji na temat całej działalności firmy”. Jednym z problemów dotyczących komunikacji w firmie jest to, że pracownicy nie dowiadują się o rzeczach istotnych od swoich przełożonych. W momencie, gdy dowiadują się czegoś przez przypadek, odczuwają pominięcie i wykluczenie. Gdy pracownik zna dokładnie wszystkie sprawy dotyczące organizacji, czuje większą przynależność i zaangażowanie.

Jak poprawić komunikację w pracy

Prosto z Mostu

Bardzo częstym błędem komunikacyjnym jest komplikowanie przekazu. Przekazywanie informacji niewerbalnie lub nie „wprost” może prowadzić do dosyć dużych nieporozumień w firmie. Warto jest używać prostych komunikatów, które będą zrozumiałe dla pracowników. Czasami problem pojawia się, gdy zespół po prostu nie rozumie przekazywanej informacji. Postaw na konkret, a zobaczysz nie tylko mniej nieporozumień, ale także dużo zaoszczędzonego czasu. Warto jest od razu informować pracowników o swoich oczekiwaniach, terminach i celach firmy. Zamiast mówić: „Zrób to!” Wyjaśnij dokładnie jakie zadanie powinno być wykonane i w jakim terminie. Spowoduje to mniej nieporozumień, zobaczysz!

 

Dialog a nie monolog

Komunikacja polega na rozmowie, czyli dialogu, a nie monologu. Bardzo ważne jest, aby Twój zespół rozmawiał pomiędzy sobą i z przełożonymi. W ten sposób możesz się dowiedzieć więcej o swoich pracownikach, potencjalnych problemach i ich wątpliwościach. Pracownik, który obawia się wyrazić swoje zdanie, nie będzie także wykazywał własnej inicjatywy. Polepszenie komunikacji w zespole zwiększy motywację i efektywność w firmie.

 

Sposób komunikowania

Wiemy, że w tych czasach ciężko sobie wyobrazić, aby z każdym małym pytaniem maszerować na drugi koniec biura, aby uzyskać odpowiedź. Łatwiej jest po prostu wysłać wewnętrznego maila. Jakkolwiek zgodnie z badaniami, komunikacja elektroniczna nie wpływa dobrze na pracowników i ich produktywność. Lepszym sposobem jest rozmowa w cztery oczy, a przynajmniej video konferencja. Z własnego doświadczenia wiem, że zbyt duża ilość maili często jest powodem licznych nieporozumień.

Jednym ze skutecznych sposobów na polepszenie komunikacji w firmie jest zatrudnienie firmy szkoleniowej. Podczas zorganizowanego szkolenia, pracownicy mogą wspólnie nauczyć się jak się ze sobą komunikować, a następnie przećwiczyć różne techniki w przykładowych sytuacjach „z życia wziętych”.

Pomoc z zewnątrz

Komunikacja w firmie jest niezwykle ważna. Odpowiedni przepływ informacji redukuje ilość konfliktów, pozwala na szybkie podejmowanie decyzji i polepsza atmosferę w pracy. Dobra komunikacja pozwala pracownikom na lepsze zrozumienie celów firmy oraz zwiększa ich zaangażowanie. Niezwykle istotne jest, aby każda firma mała, czy duża wypracowała system komunikacji, który usprawni przekaz informacji, a tym samym pozytywnie wpływa na rozwój organizacji. Bardzo pomocne mogą się okazać szkolenia, gdzie pracownicy mogą nauczyć się zarówno technik, które ułatwią im przekazywanie informacji innym, ale również pomogą w konstruktywny sposób rozmawiać na trudne tematy.

 

Sara T.

Konferencja

Szkól się grając w gry!

Zaprojektujemy dla Ciebie ciekawe i angażujące szkolenie, które uczestnicy zapamiętają na długo.

Zostańmy w kontakcie

Rate this post

Powiązane posty