Jakie umiejętności powinien rozwijać kierownik? Historia kierownika, który się uczył…

Pewnego dnia zgłosił się do mnie kierownik, który nie był zadowolony ze swojego zespołu – uważał, że zespół jest niesamodzielny i niedecyzyjny. Jak słyszę takie zastrzeżenia kierowane do swoich pracowników, od razu mam pewną hipotezę odnośnie stylu zarządzania szefa i ciśnie mi się na usta pytanie: czy ten zespół w ogóle ma szansę pokazać swoją samodzielność i decyzyjność?

Hipoteza hipotezą – jednak warto sprawdzić fakty. Umówiłam się z kierownikiem, który chciał usamodzielnić swój zespół, że będę obserwować cykliczne spotkania, które odbywał ze swoim zespołem po to, by zobaczyć, w jaki sposób pracuje z nim.

Pierwsze spotkanie było bardzo krótkie. Odbyło się zgodnie ze schematem:

  1. Mam wam do przekazania następujące informacje…
  2. Macie to wykonać w czasie…

Analizując to zebranie zwróciłam uwagę na to, że był to właściwie monolog i żaden z pracowników nie miał szansy w ogóle na nim zaistnieć. Zaproponowałam, żeby na kolejnym spotkaniu kierownik po przekazaniu informacji, zadał zespołowi pytanie i w ten sposób zachęcił do rozmowy.

W związku z tym drugie spotkanie odbyło się zgodnie z tym samym schematem z drobną zmianą na końcu. Kierownik zadał pytanie: „Czy wszystko jasne?” Nikt się nie odezwał.

Podczas analizy drugiego zebrania kierownik triumfował, twierdząc, że żadne pytania nie pomogą, po prostu ma beznadziejny zespół pracowników. Kiedy jednak wspólnie doszliśmy do wniosku, że pytanie, którego użył naprawdę nie zachęcało do podjęcia jakiejkolwiek dyskusji. Zadeklarował, że podczas kolejnego spotkania użyje pytania otwartego.

Jakie umiejętności powinien rozwijać kierownik?

Na trzecim spotkaniu, po standardowym przekazaniu informacji, kierownik zapytał: „Jakie macie pytania?” Po krótkiej chwili jeden z pracownik zapytał o coś. Kierownik poczerwieniał ze złości i szybko odpowiedział: „Od ilu lat jesteś na tym stanowisku, żeby zadawać takie idiotyczne pytania?” Nie trzeba pisać, że pracownik od razu się wycofał. Kiedy kierownik ochłonął, spróbował kolejny raz: „Jakie macie pytania?” Zapadła cisza, ale na szczęście po chwili odezwał się inny pracownik: „Szefie, prawdę mówiąc, miałem pytanie. Ale po tym, co zobaczyłem przed chwilą, z całą z całą świadomością mówię: nie, nie mam żadnych pytań”.

I to było BINGO! Kierownik dopiero w tym momencie zrozumiał, że to jego zachowanie wpływa na to, jak zachowuje się jego zespół. Był to moment przełomowy w jego pracy nad innym stylem zarządzania. Stopniowo rezygnował ze stylu dyrektywnego i wprowadzał konsultacyjny – bo tylko wówczas zespół jest w stanie pokazać swoją samodzielność i decyzyjność.

 

Magdalena Czwojda

Konferencja

Szkól się grając w gry!

Zaprojektujemy dla Ciebie ciekawe i angażujące szkolenie, które uczestnicy zapamiętają na długo.

Zostańmy w kontakcie

5/5 - (1 vote)

Powiązane posty