Technika FUKO – sposób na konstruktywną informację zwrotną

techniki dla menedżerów

Technika FUKO - sposób na konstruktywną informację zwrotną

Wśród różnych technik menedżerskich są takie, których szefowie używają sporadycznie, ale są też takie, które można wykorzystać niemal w każdej sytuacji. Niewątpliwie przykładem tych ostatnich jest technika FUKO. To schemat informacji zwrotnej, czyli poinformowania pracownika o tym, jak oceniam jego pracę bądź zachowanie.

Prezent od nas: Pigułka nr 8 FUKO:

Wyobraź sobie, że jesteś menedżerem i spotykasz się ze swoim zespołem raz na tydzień na roboczym zebraniu. Jedną z zasad obowiązująca podczas waszych spotkań jest reguła punktualności. Tymczasem jeden z twoich pracowników pojawia się na zebraniu 10 minut po jego rozpoczęciu. Co robisz?

Tak się zaczyna jedna z naszych pigułek wiedzy. Ta krótka forma to pomysł na to, by w trakcie kilkuminutowego filmu nauczyć kierownika jednej z technik zarządzania. W przeciwieństwie do tradycyjnych szkoleń pigułki dla menedżerów są w formie online, by w każdej chwili móc do niej sięgnąć i przypomnieć sobie poznane treści. Niewątpliwie pigułki wiedzy są odpowiedzią na zapotrzebowanie menedżerów. Z pewnością nie każdy z nich chce poznać wszystkie techniki podczas rozbudowanego szkolenia menedżerskiego. Wydaje się, że niektórzy wolą skoncentrować się na tej technice, która najbardziej przyda im się w pracy. Której akurat w tym momencie potrzebują. W związku z tym pigułki szkoleniowe dla menedżerów w sposób aptekarski dozują wiedzę, i, dobrze zaaplikowane, przynoszą natychmiastowy efekt.

Wracając do naszej przykładowej pigułki dla menedżerów online na temat FUKO, pokazujemy w niej najważniejsze zasady techniki informacji zwrotnej.

F jak fakty.

Z całą pewnością chcąc być skutecznym w zastosowaniu techniki FUKO, trzeba komunikować się za pomocą faktów. Fakty to coś niepodważalnego, obiektywnego, z czym trudno polemizować. W tym przykładzie faktem jest to, że zespół wprowadził zasadę punktualności. Z pewnością faktem również jest to, że jeden z kierowników przyszedł na zebranie 10 minut po jego rozpoczęciu. Z tego powodu pigułki szkoleniowe dla menedżerów zwracają uwagę na to, żeby mówić właśnie na poziomie faktów a nie interpretacji. Interpretacją byłoby stwierdzenie: A ty, jak zwykle sie spóźniasz na zebranie…

U jak ustosunkowanie.

Z kolei ustosunkowanie to powiedzenie pracownikowi, jak ja odbieram tę sytuację czy jego zachowanie. To element osobisty w wypowiedzi, ale też dodający emocji komunikatowi. W pigułce dla menedżerów online na temat FUKO uczymy kierowników, w jaki sposób pokazać swoje ustosunkowanie do tej sytuacji. Z pewnością dobrym sposobem na ustosunkowanie są następujące stwierdzenia: Nie podoba mi się to… Nie akceptuję takiego zachowania… Przeszkadza mi to…

K jak konsekwencje.

Wydaje się, że nie wszyscy pracownicy zdają sobie sprawę z tego, jak ich zachowanie wpływa na innych. Że to, co oni robią tworzy efekt „domina”, a więc pociąga za sobą pewne zdarzenia. Jakie są konsekwencje 10-minutowe spóźnienia pracownika na zebranie? Bezsprzecznie to, że inni muszą czekać, że nie można zacząć tematu bez osoby bezpośrednio nim zainteresowanej, że w końcu – zebranie się przedłuży. Dlatego na szkoleniach menedżerskich zachęcamy kierowników do tego, by za każdym razem zwracali uwagę swoim pracownikom na konsekwencje ich zachowań.

O jak oczekiwanie.

Ten ostatni element techniki FUKO jest jak drogowskaz. Bez niego pracownik nie miałby pewności, czego jako szef od niego oczekujemy. Z tego powodu pigułki szkoleniowe dla menedżerów zwracają uwagę na to, by oczekiwanie było również sformułowane na poziomie faktów a nie pobożnych życzeń. W związku z tym kierownik nie może powiedzieć: I oczekuję, że się poprawisz… Dla pracownika nie jest to żadna konkretna informacja. Z pewnością jednak może powiedzieć: Oczekuję, że na zebranie będziesz przychodził punktualnie, zgodnie z umową.

Nawiązując do przykładu pokazanego w pigułce wiedzy na temat FUKO, kierownik w obliczu spóźnienia pracownika mógłby zastosować technikę FUKO  w następujący sposób: Umówiliśmy się, że rozpoczynamy nasze zebranie punktualnie. Tymczasem ty przyszedłeś na nie 10 minut później. Nie podoba mi się to. W rezultacie wszyscy czekamy i nasze spotkanie przedłuży się. Oczekuję, że będziesz przychodził na zebrania punktualnie.

Zapraszamy na nasze pigułki wiedzy!

Chcesz więcej pigułek?

Możesz wykupić cały pakiet pigułek (33 techniki). Zadbaj o rozwój w czasach kryzysu!

Skontaktuj się z naszym doradcą

Powiązane posty