Turkus jest w modzie – Barwy organizacji a sposób ich funkcjonowania

Turkus jest w modzie – Barwy organizacji a sposób ich funkcjonowania

Turkus jest w modzie – Barwy organizacji a sposób ich funkcjonowania

Wyobraź sobie, że pracujesz w firmie, w której nie ma struktury – nikt nikomu nie podlega, nie ma żadnych regulowanych odgórnie systemów motywacyjnych, ludzie mają funkcje a nie stanowiska. Taką organizację tworzą autonomiczne, samoorganizujące się zespoły ludzi, którzy mają pełną swobodę określania celu działania, angażowania się w zadania zmierzające do tego celu, ale również brania odpowiedzialności za efekt tych działań.

Utopia? Brzmi jak bajka i nie jeden menedżer, który na co dzień z mozołem zarządza grupą pracowników puknie się w głowę i powie, że to niemożliwe, bo pracownicy, którzy nie są monitorowani, po prostu przestają pracować i realizować cele.

Tymczasem ta utopia istnieje i nazywa się turkusowa organizacja. Przykładem turkusowych organizacji są wszelkiego rodzaju ruchy społecznościowe działające na rzecz jakiegoś konkretnego celu. Mało tego, turkus zaczyna pojawiać się w biznesie i nowoczesne firmy, które planują swoją strategię działania coraz częściej korzystają z zasad funkcjonowania turkusowych firm. Turkusowe organizacje to również odpowiedź na inne potrzeby pracowników współczesnego rynku pracy. Ludzie chcą czuć się nieskrępowani, mieć wpływ na to, co dzieje się w firmie, pragną mieć pewność, że to, co wykonują jest wartościowe, oczekują budowania relacji nie opartych na hierarchii, lecz równości i partnerstwie.

Frederic Laloux, twórca tej teorii wyróżnia trzy słowa klucze, które w sposób znaczący wyróżniają turkusowe firmywyróżniają turkusowe firmy i wpływają na ich sposób funkcjonowania:

1. SAMOZARZĄDZANIE – zniesienie hierarchii i stanowisk pociąga za sobą szereg pozytywnych konsekwencji. Przede wszystkim ludzie bez oporu i skrępowania komunikują się między sobą. Po drugie, zostawienie dowolności w kwestii struktury pozwala na bardziej naturalne, nie sterowane odgórnie łączenie się ludzi w samodzielne zespoły realizujące zadania.

2. PEŁNIA – Laloux tłumaczy ją jako swobodę działania, ale też jako bycie sobą. Turkusowe organizację cenią sobie autentyczność. Oczekują od ludzi, że nie będą dostosowywać się do istniejących reguł, lecz bez skrępowania pokażą „całego siebie”: swoje doświadczenie, kompetencje, emocje i wartości, którymi się kierują.

3. CEL EWOLUCYJNY – to określanie kierunku działania nie na podstawie statystyk, lecz czujnej obserwacji tego, co dzieje się wokół organizacji – rynku, tendencji, potrzeb. To dbanie o to, by każdy z pracowników zrzeszonych wokół turkusowej organizacji wiedział, w jakim kierunku ona podążą, rozumiał i akceptował ten kierunek, czyli – miał wpływ na cel jej działania.

Jakie są inne kolory organizacji?

Turkus jest w modzie – Barwy organizacji a sposób ich funkcjonowania

Ewolucja organizacji, 1. Metafora 2. Styl przywództwa 3. Skutek 4. Aktualne przykłady organizacji

na podstawie: Magdalena Tatar, Joanna Drabik

Kiedy czytałam o turkusowych organizacjach i pisałam tego bloga, robiłam sobie „rachunek sumienia” i próbowałam odpowiedzieć na pytania, na ile jest mi blisko do idei Frederica Lalouxa i stwierdziłam, że całkiem blisko:) Przede wszystkim organizacja, którą tworzę i w której pracuję opiera się na funkcjach a nie stanowiskach a ludzie w niej zrzeszeni, pracując nad różnymi zadaniami, łączą się w naturalne zespoły projektowe. Po drugie, choć jesteśmy firmą, która ma zarabiać i przynosić nam dochód, niebagatelną rolę w podejmowanych przez nas decyzjach odgrywają ważne dla nas wartości – często o nich rozmawiamy i powołujemy się na nie. Po trzecie, jako firma doradczo-szkoleniowa, promujemy systemy zarządzania oparte na partnerstwie, uczymy menedżerów zachęcania pracowników do większego zaangażowania w oparciu o motywację wewnętrzną a nie zewnętrzną, w każdym modelu, który wdrażamy w firmach zwracamy uwagę na indywidualne różnice między ludźmi i zachęcamy do ich uwzględniania we współpracy. I choć jako, jako New Players Poland, mamy pomarańczowe logo, być może powinniśmy włączyć do naszych firmowych barw jakiś element turkusu?…

Chcesz dowiedzieć się więcej? Odwiedź naszą stronę na Linkedin!

Powiązane posty