Jak budować relacje w zespole?

Jak budować relacje w zespole?

Jak budować relacje w zespole?

Dobra atmosfera w pracy powinna być bezdyskusyjnym standardem, pozwalającym pracownikom na swobodny rozwój i nabywanie nowych kompetencji. Dzięki niej organizacja może rozszerzać swoją działalność i zwiększyć zakres proponowanych usług. Każda firma potrzebuje solidnych fundamentów w postaci zmotywowanych do pracy pracowników. Trwałe relacje oparte na zaufaniu są cenną wartością, która jest kluczem do dobrego funkcjonowania Twojej firmy.

Bądź przykładem dla zespołu
Jak budować relacje w zespole?

Nawet najlepsze chęci przełożonych i atrakcyjne propozycje zmian w systemie pracy muszą być poparte przykładem z góry. Jeśli jesteś menedżerem i Twoim zadaniem jest wdrożenie nowych zasad, powinieneś rozpocząć od siebie. Pokaż zespołowi, że przyjęcie zmian może wyjść wszystkim na dobre i wskaż drogę, jaką wspólnie będziecie podążać. Nie pozostawiaj pracowników samych sobie, ponieważ poczują się zignorowani i o wiele trudniej będzie im się utożsamić z tym, co proponujesz. Daj dowód tego, że jesteś częścią zespołu i wspieraj ich nawet wtedy, kiedy wątpią w sens zmiany. Im więcej uwagi poświęcisz swoim pracownikom, tym łatwiej będzie im oswoić się z każdą nową sytuacją.

Jak krytyka to tylko konstruktywna
Jak budować relacje w zespole?

Pamiętaj o tym, żeby unikać publicznej krytyki zachowania i negatywnie wypowiadać się na jego temat na forum. Jeżeli masz zastrzeżenia do pracy swojego pracownika, powiedz mu o tym na osobności. Unikaj ogólników – posługuj się konkretnymi przykładami i oceniaj wynik pracy, a nie osobowość. Co ważne, nie kończ i nie rozpoczynaj spotkania na słowach krytyki. Pochwal pracownika za te zadania, które świetnie mu poszły i zmotywuj do tego, żeby realizacja obowiązków i ich jakość były zawsze na wysokim poziomie. Podpowiedz, w jaki sposób naprawić te elementy, które nie poszły najlepiej. Pracownik powinien poczuć, że wierzysz w jego sukces i mu kibicujesz. Oprócz tego zrób wszystko, żeby nie dopuścić do plotek i wzajemnego krytykowania współpracowników za plecami.

Zadbaj o poczucie sprawiedliwości
Jak budować relacje w zespole?

Wszyscy oczekujemy równego traktowania w każdej grupie, nie tylko zawodowej. Bolesne są niesprawiedliwe osądy czy nierówny podział obowiązków. Delegując zadania kieruj się dyspozycyjnością i możliwościami danej osoby. Nie można doprowadzić do sytuacji, w której jeden pracownik będzie odpowiedzialny za kilka dużych projektów, a inny tylko za dwa i to w dodatku znacznie mniejsze. Na dłuższą metę takie rozwiązanie nie zda egzaminu i stanie się przyczyną wewnętrznych konfliktów i niechęci. Wówczas integracja i praca w grupie będzie naprawdę trudnym wyzwaniem. Pracownicy zaczną obwiniać współpracowników o zbyt dużą liczbę obowiązków – może pojawić się myśl, że natłok zadań spowodowany jest tym, że kolega siedzący obok ma ich znacznie mniej, co spotęguje poczucie niesprawiedliwości.

Oprócz wspomnianych wyżej zasad równie ważne są umiejętność dokładnego słuchania tego, co mówi do nas zespół, zwracanie uwagi na wspólną przestrzeń, zapewnienie komfortu pracy czy też poszanowanie prywatności. Dopasuj sposób komunikacji do swoich pracowników i bądź z nimi nie tylko wtedy, kiedy świętowane są sukcesy, ale także wtedy, kiedy trzeba przyjąć i wyciągnąć lekcję z porażki.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Odwiedź naszą stronę na Linkedin!

Rate this post

Powiązane posty