Ćwiczenia, dzięki którym poprawisz funkcjonowanie zespołu

Ćwiczenia, dzięki którym poprawisz funkcjonowanie zespołu

Zespół to ludzie

Zebrani wokół jednego celu, poukładani według określonych zasad formalnych i nieformalnych. To żywy organizm, który stale się zmienia i ulega wpływom wielu czynników. Jednego dnia wszystko może funkcjonować dobrze, a kolejnego „układanka” się rozsypuje. Chcąc zbudować efektywny zespół warto pamiętać, że zmiany są nieuchronne. Ponadto warto postawić na rozwijanie indywidualnych kompetencji komunikacji i współpracy u wszystkich w zespole. Szkolenia dla menedżerów i pracowników uczą, w jaki sposób członkowie zespołu mogą dbać o jego efektywność każdego dnia. Doprawiając swoje wysiłki odrobiną pozytywnego myślenia i szczyptą życzliwości.

Co w zespołach może funkcjonować nie tak?

Dlaczego mówi się o dysfunkcjonalnych zespołach, które zamiast dodawać energii swoim członkom, odbierają ją? Nie ma w nich mowy o efekcie synergii. Członkowie zespołów działają efektywniej w pojedynkę i trudniej jest wypracować coś wspólnie. W takich zespołach pracownicy obrażają się na siebie, wzajemne zachowania interpretują jako złośliwe, skierowane przeciwko sobie. Ponadto lider swoimi decyzjami i działaniami może powodować podziały. Uczestnicy zespołów mogą mieć niejasność co do pełnionych ról, zakresów obowiązków, realizowanego celu. Mogą mieć poczucie niesprawiedliwego traktowania w odniesieniu do obowiązujących reguł i zasad. Dochodzą do tego różnice w poglądach, dążeniach, potrzebach każdego w zespole, a także różny poziom umiejętności komunikacyjnych. Te i wiele innych czynników, wpływają na efektywność zespołu.

Jakie szkolenia dla menedżerów i szkolenia dla pracowników mogą wspierać dobre funkcjonowanie zespołów?

Na pewno takie, które modelują pozytywne relacje i postawy. Ponadto dostarczają pigułki wiedzy dotyczące efektywnej komunikacji. Wyposażają także uczestników w techniki menedżerskie i techniki komunikacyjne konieczne do efektywnego funkcjonowania w zespole. Takie szkolenia upewniają uczestników, że posiadają wystarczające kompetencje, aby usprawniać funkcjonowanie własnych zespołów.

Każdy z nas, w różnych momentach swojego życia, funkcjonuje w kilku zespołach równocześnie: w pracy, rodzinie, realizując swoje pasje itd. W różnym stopniu możemy być zadowoleni z uczestnictwa w tych zespołach. Czy i w jaki sposób wpływamy na zmianę tego, co nam nie odpowiada? Czy wyrażamy otwarcie, że coś nam przeszkadza? Jakie dajemy propozycje zmian? W jaki sposób wpływamy na trudne dla nas postawy i zachowania innych? Zespół, który uważamy za źle funkcjonujący nie zmieni się sam. Bez wskazania miejsc do zmiany, bez dawania propozycji, bez negocjowania nowych rozwiązań, możemy przez lata tkwić w zespołach, które nas demotywują i okradają z życiowej energii.

Każdy z nas posiada strefę wpływu na zespół, w którym funkcjonuje

Niezależnie od tego jaką funkcję czy rolę w nim pełni.  Pytanie, w jaki sposób z niej korzystamy? Pomocne w tej kwestii mogą być szkolenia dla menedżerów i pracowników, zarówno stacjonarne jak i online, oparte na grach „Prosto z Mostu” i „Poligon Menedżerski”. To gry zespołowe, które zachęcają do proaktywności czyli reagowania w sytuacjach, które są dla nas trudne, ale jednocześnie ważne i mamy na nie wpływ. Rozgrywki gier uczą, jak radzić sobie szanując własne oraz cudze granice i prawa (postawa JA OK – TY OK). Zachęcają do osobistej odwagi w mówieniu o trudnościach. Uświadamiają korzyści z postawy proaktywnej. Uczą jak „wychodzić z twarzą”, a zarazem jak pozwolić zachować twarz innym. Podczas krótkich, dynamicznych rozgrywek uczestnicy trenują umiejętności asertywnego i adekwatnego do sytuacji, reagowania. Wykorzystują do tego pigułki wiedzy dostępne na kartach, w postaci technik komunikacji partnerskiej i technik menedżerskich. Uczą się, w jaki sposób STOPOWAĆ  zachowania i postawy agresywne czy lekceważące (zarówno u siebie , jak też u innych). Trenują NEGOCJOWANIE rozwiązań możliwych do zaakceptowania przez wszystkie strony. Im więcej członków zespołu to rozumie i potrafi stosować, tym zespół jest silniejszy. Bo podobno zespół jest tak silny, jak jego najsłabsze ogniwo.

Odpowiednia komunikacja, zarządzanie zespołem i budowanie właściwych relacji w pracy to kwestie, na które warto spojrzeć jak na tematy szkoleń. Jeśli interesują Cię ćwiczenia tych obszarów, to zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą. Jeżeli poszczególne temat są już Ci dobrze znane, to może warto je utrwalić? Doskonałym narzędziem są do tego gry szkoleniowe i poszkoleniowe.

Zobacz więcej

Powiązane posty