zadowolenie pracowników, produktywność pracowników, szkolenia menedżerskie, work-life balance

Życie po godzinach, a zadowolenie pracowników

Komu zdarzyło się otrzymać maila lub telefon z pracy po godzinach, ręka do góry! Ciężko jest znaleźć równowagę pomiędzy pracą a domem w momencie kiedy nie jesteśmy w stanie się “wyłączyć” po pracy. Wpływa to negatywnie na produktywność pracowników. Czy menedżerowie rozumieją, że pracownikom należy się oddech po pracy? Czy może konieczne w wielu firmach jest szkolenie menedżerskie, które musi im to uświadamiać? Okazuje się, że ponad 60 % pracowników wini właśnie swoich szefów za brak work-life balance. Prawie 40 % musiało opuścić ważne wydarzenia życiowe z powodu pracy. Co trzeci pracownik cierpi na choroby psychiczne. Zadowolenie pracowników (a w zasadzie jego brak), to spory problem w dzisiejszych czasach. Statystyki świetnie odzwierciedlają jakie są realia w firmach na całym świecie, ale co to tak naprawdę oznacza dla pracownika?

Wolny wieczór

Kasia i jej partner wzięli sobie dzień wolny z powodu swojej pierwszej rocznicy. Zaplanowali ten wieczór z długim wyprzedzeniem: romantyczny obiad i kino. Kasia szykuje się, gdy dostaje telefon od swojego szefa, który krzyczy na nią, ponieważ ktoś zostawił złą recenzję w Internecie dotyczącą obsługi klienta. Teoretycznie właśnie Kasia się tym zajmuje, ale tylko wtedy kiedy jest fizycznie w pracy. Okazało się, że jej szef zapomniał, że wzięła sobie dzień wolny i na wszelki wypadek założył, że zawaliła rozmowę z klientem. Kasia wszystko wytłumaczyła i sprawa została wyjaśniona, natomiast Kasi wieczór już został zepsuty. Ten telefon spowodował zdenerwowanie i stres, z którym nie zawsze da się sobie szybko poradzić. Kasia już nie potrafiła zapomnieć o pracy tego wieczoru. Jej work-life balance tego wieczoru został poważnie zachwiany. Takie zachowanie szefa może nieść za sobą poważne konsekwencje. Spadająca produktywność pracowników wynikająca z takiego zachowania to jedna z nich. W dłużej perspektywie może to jednak prowadzić do szeregu zwolnień, co z pewnością odbije się na firmie. Przeciwdziałać takim zachowaniom menedżerów oraz szefów może np. szkolenie menedżerskie – zadowolenie pracowników na pewno by na tym nie ucierpiało.

Rodzinny obiad

Jacek uwielbia pierogi a najbardziej mu smakują w gronie rodzinnym. Obiad wśród bliskich to nie jest to tylko kwestia zaspokojenia głodu. To jest szansa na pobycie z rodziną, na rozmowę i mile spędzony czas. Niestety Jacek ma poważną pracę, co oznacza, że często dostaje telefony z pracy po godzinach. Problem polega na tym, że jak skończy załatwiać sprawy firmy, to jego pierogi już zdążą wystygnąć i z atmosfery też już niewiele zostanie.

Francuzi dają przykład i wpływają na zadowolenie pracowników

Co by było, gdyby kontaktowanie się z pracownikiem po godzinach było nielegalne? Prawdopodobnie wpłynęło by to bardzo pozytywnie na work-life balance, zadowolenie pracowników oraz produktywność pracowników w godzinach pracy. Okazuje się, że we Francji takie właśnie prawo już zostało wprowadzone. Jeśli pracujesz we francuskiej firmie, która ma więcej niż 50 pracowników, to jesteś chroniony i twój szef nie może się z tobą kontaktować po pracy. Benoit Hamon z francuskiego parlamentu wyjaśnił: „Pracownicy fizycznie wychodzą z biura, ale nie opuszczają swojej pracy. Pozostają oni przywiązani na elektronicznej pracy niczym pies. SMSy, maile, wiadomości na Facebooku nawiedzają ich osobiste życie do momentu załamania”. Być może wszystkie firmy powinny wziąć przykład z Francji. Może firmy powinny przeprowadzić szkolenie menedżerskie dla swojej kadry, aby ta mogła zrozumieć, że trzeba pozwolić swoim pracownikom “wyłączyć się” po pracy. W końcu chodzi o to, aby pracownik był zmotywowany i wydajny, a nie przepracowany.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym co oferujemy, odwiedź nas na stronie www.newplayers.pl i polub nas na facebooku.

Autor: Sara T.

Powiązane posty