Budowanie wartości w firmie. Zmora czy nadzieja?

Wartości, którymi kieruje się człowiek przyswajane są w dzieciństwie i we wczesnej młodości, głównie w rodzinie, w najbliższym otoczeniu, a później również w szkole. Oznacza to, że z momentem zatrudnienia pracownicy wnoszą te wartości do organizacji. Dlatego często w firmach możemy zaobserwować naturalne, spontaniczne zachowania pracowników, które ukształtowały się w toku całego życia. Stąd też narzekania współpracowników, podwładnych bo nie zawsze te zachowania motywują do budowania dobrych, wspierających realizację celów relacji.

Ale każda organizacja ma swoją kulturę zwaną organizacyjną. Są to wzory kulturowe, wartości i normy funkcjonujące w danej organizacji. Są one przekazywane przez ideologię, sposób zarządzania, oficjalnie określane cele i są przekładane na codzienne normy postępowania. Wartości wynikające z kultury organizacyjnej są prezentowane przez ludzi: kadrę kierowniczą, pracowników, klientów. Skuteczne wdrożenie wartości to podstawa udanego zespołu.

W jaki sposób sprawić aby kultura w zespole była możliwa i aby pracownicy respektowali wartości firmy w której pracują, nie tylko w sposób deklaratywny, ale również przejawiali je w zachowaniu?

Przystosowanie pracowników do organizacji polega na poznaniu przez nich praktyk, czyli przejawów werbalnych (tego co się mówi), behawioralnych (w jaki sposób się zachowuje), oraz wizualnych i materialnych symboli danej kultury, a nie wartości jako takich. Aby to zrozumieć dobrze jest sięgnąć po wiedzę ekspertów na przykład poprzez szkolenie teambuilding

Budowanie wartości w firmie. Zmora czy nadzieja?

Wiele firm chce aby budowanie wartości w firmie było łatwe i efektywne, ale jeżeli te wartości nie przekładają się na codzienne praktyki – sposoby zachowań, i się ich nie utrwala – nie buduje nawyków, wówczas wartości stanowią jedynie ozdobę ścian w firmie. Warto bowiem pamiętać, że budowanie wartości w firmie, o których się nie mówi, ale które są głęboko osadzone w kulturze organizacji oraz wzmacniane zachowaniem pracowników wszystkich szczebli, mogą mieć dużą moc wywierania wpływu, podczas gdy wartości, o których jest głośno, ale które są idealistyczne i nie znajdują odbicia w zachowaniu kierownictwa czy pozostałych członków organizacji, mogą mieć wpływ niewielki lub żaden.

Z badań przeprowadzonych w latach 1985-1987 pod auspicjami IRIC (Institute for Research on Intercultural Cooperation) mieszczącego się w Maastricht w Holandii, cytowanych przez G. Hofstede (2000) wynika, że trzonem kultury organizacyjnej nie są wspólne wszystkim wartości, lecz trzonem tym jest poczucie wspólnoty codziennych praktyk. Na co warto zwracać uwagę aby skuteczne wdrożenie wartości było efektywne? Budować nawyki w przejawianiu pożądanych zachowań zarówno na poziomie indywidualnym jak i grupowym (w działach i pomiędzy nimi). To ludzie i ich relacje sprawiają że budowanie wartości w firmie jest możliwe. Warto zadbać o integrację i zastosować szkolenie z teambuildingu. Gra szkoleniowa to też dobry pomysł by wzmacniać więzi w zespole.

Gra szkoleniowa stwarza możliwość ustalania nowych uregulowań wewnętrznych pomiędzy pracownikami w firmie, zachęca do wyjścia poza utarte schematy i co ważne, utrwala poczucie wspólnoty codziennych praktyk w komunikowaniu się czy zarządzaniu. Sprawia, że kultura w zespole jest trwalsza, a skuteczne wdrożenie wartości jest prostsze. Stanowi ona świetne uzupełnienie szkoleń takich jak szkolenie teambuilding.

 

Mariola Bardziejewska

Konferencja

Szkól się grając w gry!

Zaprojektujemy dla Ciebie ciekawe i angażujące szkolenie, które uczestnicy zapamiętają na długo.

Zostańmy w kontakcie

Rate this post

Powiązane posty