Motywacyjne DNA, czyli sztuka motywacji

Motywacyjne DNA, czyli sztuka motywacji

Od roku z powodu pandemii częściej pracujemy zdalnie lub hybrydowo. Z tego powodu część pracowników mogła zauważyć u siebie pewien istotny problem – brak motywacji. Szkolenia menedżerskie coraz częściej oferują pomoc w nowej sytuacji. Czy warto z niej skorzystać? Tak. Szczególnie, że często dostępne są też szkolenia z motywacji online. Jest to bardzo łatwy sposób na to, by każdy z pracowników mógł wziąć w nich udział. Warsztaty z motywacji mogą być szczególnie pomocne w czasie zmian tryb pracy.

Wyobraźmy sobie sytuację, gdy cały zespół przechodzi na tryb pracy zdalnej lub hybrydowej. Dla sporej części z nich może to być coś zupełnie nowego. W tym również dla szefa. Mimo wielkich starań, aby każdy był w stanie wykonywać swoje obowiązki poza biurem, wydajność pracowników spada. Pojawia się istotny problem. Szef jednak nie mówi wprost, że z czymś sobie nie radzi, a w efekcie jego zapał i chęci również gasną. Dlaczego tak się dzieje?

Sposób na motywację

Trzeba zaznaczyć, że nie ma uniwersalnej metody motywowania ludzi. Jest to bardziej skomplikowany proces. Chcąc zmotywować pracowników, czy też samego siebie, dobrze będzie znaleźć kod motywacyjny. Pomoże on określić, co daną osobę napędza do działania. Bazując na badaniach Tamary Lowe, można wymienić 4 istotne zasady, które tłumaczą, czym jest sztuka motywacji:

  1. Każdy motywuje się inaczej

Każdego można zmotywować, ale nie da się tego zrobić jedną metodą. Problem z zachęcaniem ludzi do działania, często może wynikać właśnie z tego powodu. Szkolenia menedżerskie często uczą, że to co będzie motywowało jedną osobę, może nie działać na inną.

  1. Każdy ma własny typ motywacyjny

Typ motywacyjny to własne motywacyjne DNA. Tak jak genetyczne DNA określa cechy fizyczne, tak to określa, co będzie daną osobę zachęcało do podejmowania działań. Można je rozłożyć na trzy elementy. Z nimi się rodzimy i będą one z nami do końca życia.

  • Dążenia (Drives), czyli to wewnętrzne poczucie, że chcemy działać;
  • Potrzeby (Needs), czyli to, co musi zostać spełnione, abyśmy mogli się realizować;
  • Nagrody (Awards), czyli oczekiwane wynagrodzenie. Nie muszą to być pieniądze.

U każdego to DNA wygląda inaczej. Z tego powodu to, co jednych będzie ekscytowało i poruszało, nie koniecznie będzie działało w taki sam sposób na innych. Niektórzy liderzy mają w naturze rozpoznawanie tych czynników. Inni mogą nad tym pracować. Dlatego warto też czasem zdecydować się na warsztaty z motywacji.

  1. To co jednego motywuje, może demotywować drugiego. Brak indywidualnego podejścia może przynieść całkowicie odmienny skutek. Mimo, że dwie osoby są do siebie podobne, to jedna może być bardziej otwarta na ludzi, a druga przeciwnie. Motywując je w taki sam sposób, możemy sprawić, że jedna nabierze chęci do pracy, ale druga będzie się czuła zagubiona.
  2. Nie ma lepszego lub gorszego typu motywacyjnego. Można to porównać do grup krwi. Każdy ma inną i w razie potrzeby musi dostać właściwą. Czy jednak któraś z grup jest lepsza od pozostałych? Nie. Indywidualne sposoby na brak motywacji także nie czynią kogoś gorszym.

Znajdź typ motywaycjny

No dobrze, ale jak określić czyjś typ motywacyjny? Tamara Lowe na podstawie swoich badań skonstruowała test 3 pytań oraz test 21 pytań. Pierwszy jest sposobem na to by szybko i trafnie ustalić swój typ motywacyjny. Natomiast drugi pozwala na stworzenie profilu motywacyjnego i znalezienie sposobu na to by motywować się w odpowiedni sposób. Jednak sam test to nie wszystko. Dobrym pomysłem są warsztaty z motywacji. Łatwiej jest szkolić się pod okiem ekspertów. W trosce o bezpieczeństwo dobrze jest szukać szkolenia z motywacji online.

Zobacz więcej

Powiązane posty